580ec6e22c8909e49df20c679c74d1c3 L

Özkan Prodüksiyon ve Ateksis Big Brother Stüdyolarında!

Endemol Shine Türkiye’nin yeni yarışma programı Big Brother Sony’nin profesyonel robot kamera teknolojisi ile hem TV ekranlarından hem de internet üzerinden izleyicilerle buluşuyor. Dünya sıralamasında yer almayı başaran ve hayatımızın bir parçası haline gelen bu önemli projenin tarafları ile görüştük. Endemol ile başarılı bir süreç yürüten Özkan Prodüksiyon’un yöneticisi Tuncay ÖZKAN; bu başarının sırlarını ve gelecek dönemde planladıkları projeleri anlatırken Endemol Shine Group ise izleyicileri ekrana kitleyen projeden söz etti.

 

Big Brother reyting rekorları kırmaya devam ediyor. 100 gün boyunca eve dönüştürülmüş bir stüdyoda birlikte yaşayan; fiziksel güç gerektiren ve yeteneklerini yarıştırdıkları oyunlardan başarıyla çıkmaya çalışan yarışmacılardan biri 100 günün sonunda büyük ödülün sahibi oluyor. Kuralların her an değiştiği, heyecanın zirvede olduğu program, bir TV şovundan çok bir sosyal hayat fenomeni. Türkiye’de çekilen Big Brother dünya sıralamasında yer almayı başardı. Başarılı prodüksiyon hayatımızın bir parçası haline geldi. İzleyicilerde en az yarışmacılar kadar heyecanlı. Başarılı yapıma imza atan Özkan Prodüksiyonun yöneticisi Tuncay ÖZKAN ile bu başarının sırlarını ve gelecek dönemde planladıkları projeleri konuştuk. Proje süresince çözüm ortağı olan Ateksis ile hareket ettiklerini ifade eden ÖZKAN; ekip çalışmasının önemine değindi.

Tuncay Özkan kimdir? Kendinizden biraz bahseder misiniz?

1990’lı yıllarda yerel televizyonlarda çalışmaya başladım. 2000 yılında 3 kamera ile sektöre adım attım. Maddiyat benim için hiçbir zaman öncelik olmadı. Yaptı- ğım işten büyük keyif alıyorum. Ekranda çektiğim programı izlediğimde; “Harcadığımız emeğe değmiş” diyebiliyorsam bu benim için en büyük başarı. Ciddi bir ekip ruhuyla çalışıyoruz. Ekibim en büyük servetim diyebilirim. Maddiyat size bir bütünün parçası olarak çalışmanın tadını vermez. Yola çıktığımız günlere göre çok iyi bir noktayız. Tuncay ÖZKAN; sıfırdan geliyor. Geldiğimiz noktada 9 canlı yayınımız, sabit rejilerimizle beraber çok ciddi bir cihaz parkurumuz var. Özkan Prodüksiyon aile şirketidir. Alt üst ilişkisini kesinlikle göremezsiniz. Çalışmalarımızda bizimle yol alan partnerlerimiz var. Biz yaptığımız işin en iyisi olmaya çalışıyoruz. Ekip ruhuyla hareket ediyor; emin adımlarla büyüyoruz. Büyümeye de devam edeceğiz. Çünkü ekranda ismimiz yazıyorsa o yayın artık bizim çocuğumuz oluyor. Kaliteli olmayan projelere maddi kaygılarla kesinlikle imzamızı atmayız.

Sektöre hangi projeyle başladınız?

1990’ların sonunda müzik eğ- lenceden daha ziyade sitcomlar vardı. İlk sitcomla başladık. Çok küçük bir firmaydık; 3 kamera ile başladık. Kameralarımızdan biri arıza yaptığı zaman set duracak gibi olurdu. Tuncay ÖZKAN; bugünlere tek başına gelmedi. 15 yılını devirmiş personelimiz var. Biz ekipleşmeyi seviyoruz. 16 yıllık serüvenimiz içinde şirketimizden ayrılan çok nadir insanımız olmuştur. Ayrılanlarla da hala görüşürüz. Çok büyük bir projeye imza attık; “Big Brother”. Ekip çalışmamızın başarısıdır, Big Brother. Proje çok kısıtlı bir zaman dilimi içerisinde hazırlandı. Stüdyoda sabahlayan arkadaşları- mız oldu. Reji ekibinden, yönetici kadromuza kadar herkeste aynı enerji ve ruh var. Ve bu benim talimatımla gerçekleşmiyor. Hayallerimizi kurarken hedefimiz en büyük olmak değil; en iyisini yapmak. Ben en alttan geldim. Herkesin bir fikrinin olduğunu çok iyi bilirim. Çaycımızdan; ofis boyumuza mutlaka herkesin bir fikri vardır. Bu fikirleri almanın en iyi yolu kapınızın açık olmasıdır. Farklı fikirleri idari kadronuza sunarsınız; mantıklı gelen fikir yol haritanızı oluşturur.

Big Brother programından bahseder misiniz?

Big Brother Projesi sadece ekibimizin başarısı değil. Ateksis’in başarımızda çok büyük payı var. Biz bilmediğimiz bir yola çıkıyorduk; Ateksis tecrübeleriyle bize yol gösterdi. Mesela Ateksis; Amerika’dan getirdiği parmak kamera objektiflerini bize sundu. İş cihazları almakla bitmiyor. Cihazları senkron çalıştırmak kolay değil. Bir de 7/ 24 canlı yayının olduğu bir projeden bahsediyoruz; hata yapma lüksünüz yok. Teknik tüm çalışmalarda Ateksis ile birlikte yol aldık. Program daha proje aşamasındayken; Ateksis ile iletişim kurmaya başladık. Alt yapımızı kurduk; neler yapabileceğimizi planladık. İlk planlama zamanında proje şuandakinin üçte biri kadardı. Endemol; mükemmeliyetçi bir firmadır. İlk başladığımızda biz bu projenin altından nasıl kalkacağız diye düşünüyorduk. Proje planlamadığımız şekilde büyüdü. Dünya sıralamasına girdik. Big Brother; 16 yıllık bir format . Normal broadcast projelerinden farklı bir proje. Normal yayınlarımızda dekorlar kuruluyor; arıza olduğu zaman müdahale etme şansınız var. Big Brother 7/24 canlı yayı- nın olduğu bir proje. Yarışmacılar; 200 gün boyunca hiç insan görmeyecekler. İçerde 90’a yakın kamera var. Kameraların çok iyi çalışması ve arıza yapmaması lazım. Çekimler robot kameralarla yapılıyor. Kameralarda tercihimiz Sony markası oldu. Yaşadığı- mız heyecanı şöyle anlatıyım; program için start verildi. Startla yayın arasında 2 ayımız var. 2 ay içerisinde malzeme gelecek, kurulacak, işi destekleyen yazılımlar ve otomasyonlar tamamlanacak. Tabi sonraki aşamada montaj ve testler var. Tüm bu işlemler için sadece 2 ay var önünüzde; zamanla yarışmanız gerekiyor. Yayına gireceksiniz ve sonrasında müdahale etme şansınız yok. Malzemeleri bu koşullara uygun seçtik. Hem kaliteli hem spesifik olacak. Dünyada yapılan projeleri inceledik. Birçok ülkede kullanılan kameralara bakıyoruz; pantintlerin yavaş olduğunu söylüyorlar. Bazı ülkelerde ışığa duyarlılığın zayıf olduğunu söylüyorlar. Ateksis ile bu konuyu çok tartıştık. Robot kameralar aynı zamanda Kısmetse Olur’un çekimlerinde de kullanıldı. Kısmetse Olur’dan önce TRT 1’e “Sen Olsan Ne Yapardın”ı çektik. Star’da yayınlanan Osman Tan’ın sunduğu “Gözüm Üstünde” robot kameralarla çekildi. Big Brother projesinin özelliği çok büyük bir yapı. Hem hacimsel olarak hem de teknik olarak büyük. Ateksis teknik altyapı da bize destek oldu. Her yerde monitör sistemleri var. Tüm sistemlerin senkron ve hatasız çalışması gerekiyor. Özkan Prodüksiyon olarak başarılı bir iş yapmanın sevincini yaşadık. Big Brother iyi bir proje.

Özkan prodüksiyonun yürüttüğü diğer projeler nelerdir?

Kısaca özetlemek gerekirse gündüz kuşağına hakimiz; diyebilirim. Big Brother, Kısmetse Olur, Zahide ile Yetiş Hayata… Özkan Prodüksiyon entertainment olarak kendini geliştiriyor. Ekibimiz de kendini müzik ve eğlence formatına motive etti. Hemen hemen müzik ve eğlence programlarının yüzde 80’nine yakınını çekiyoruz. Sporla çok ilgilenmiyoruz. Zuhal Topal’ın sunduğu kadın programının çekimlerini biz gerçekleştiriyoruz. Altın Kelebek Ödül Töreni’ni biz çektik. Altın Kelebek Ödül Töreni’nde de Sony kameraları kullanıldı. Ateksis ile birlikte yürüteceğimiz 4k projemiz var. Robot kamera sayımız broadcast kameramıza yaklaştı. Belki robot kameramızda artış olacak. Televizyonda trend sürekli değişiyor. Formatlar yaşlanıyor. Önümüzdeki dönemde bu kadar dizi trendi de olmayacak. Robot kamera ile insanları izlemek üzere formatlar başladı. Ateksis ile iletişimde olacağız. Yapacağınız işi sahiplenmeniz gerekiyor. Kendi ismimizin kötü bir projenin arkasında yazmasını istemeyiz. Malzemelerde kaliteye önem veriyoruz. Biz artık markalaştık. Ekibimiz gerçekten çok profesyonel. Bizim gücümüz ekibimizden geliyor. Ekipte 40 kişilik bir idari kadromuz var. 300 yakın ekip arkadaşımız çalışıyor. Sistemimiz çok farklı bizim. Big Brother çekilirken; en son duyum aldığımızda 90 kişi montajdaydı, kameramanlarımız dahil. Bunu maddiyatla sağlayamazsınız. Endemol’de bu ekip çalışmasından çok memnundu. Kısa bir sürede set kuruldu ve her şey hazırdı. Bizim yaptığı- mız çalışmalar şu safhalardan geçiyor; Ne alacağımıza karar vermek. Bunu için partnerimiz çok kuvvetli. Ateksis ile tartışıp ortak çözüm buluyoruz. Sistemlerin doğru kurulması gerekiyor. Yine kendi ekibimiz artı Ateksis ile çok ciddi kurulum yapıyoruz. Kurduğumuzu işletmek. Bu üçü bir araya geldikten sonra başarısız olmak imkansız. Başarı sağlamak çok kolay. Önemli olan niyet etmek. Bizim için başarı ilkleri yapmak. Bazen proje iyi olsun diye zarar ettiğimiz oluyor. Sektörde uyandırdığımız bir güven var. “Özkan Prodüksiyon’la çalışıyorsak teknik olarak bir şey düşünmememize gerek yok” diyorlar. Bu güvenle zaten biz başarıya koşuyoruz. Biz her yayınımıza şirketçe gidiyoruz. Arkamızdan tedarikçi şirketimizi de sürüklüyoruz. En büyük tedarikçimiz Ateksis. Kanallarda aynı motivasyona girdi. Büyüdükçe en büyük korkum şirketimdeki bu ruhun kaybolması. Bu ruhu kaybetmemek için büyümemeyi göze alırım. Kendi işimin dışında kendime çok fazla bir şey katmak istemiyorum. Ateksis bizim için doğru partner.

2016 yılından beklentileriniz nelerdir?

2016 yılından şirket olarak beklentimiz çok büyük. Kasım, aralık ayında yatırımlarını planlayan bir şirketiz. İlk defa bu sene plan yapmadık. 2016 değişik bir yıl olacak. Kanallarda reklam gelirleri düştü. Siyasi olarak ne olacağını bilmediği için kanallar bir ayağı frende gidiyor. Artı 4k gibi yeni bir sistem gelecek. Yeni oluşumlar oluyor. 2016 ya muhteşem bir yıl olacak ya da çok kötü bir yıl. Türkiye’de televizyonculukta kötü bir yıl olduğu zaman yurt dışına açılmak zorunda kalıyoruz. Motivasyon düşüyor. Avrupalı bizimle aynı heyecanı yaşamıyor. İyi bir yıl olmasını umuyorum.

Türkiye’de yayınlanan Var mısın yok musun? Canlı Para gibi birçok başarılı yapıma imza atan Endemol Shine Türkiye; insanları ekran- lara kitleyen Big Brother Projesi hakkında merak edilen soruları yanıtladı.

Dünyanın en büyük bağımsız yapım ve dağıtım şirketi olan Endemol ile Shine ve CORE Media ‘Endemol Shine Group’ adı altında güçlerini birleştirerek dünyaca tanınmış ‘American Idol’, ‘Big Brother’, ‘Deal or No Deal (Var Mısın Yok Musun)’, ‘Masterchef’, ‘Mr. Bean’, ‘One Born Every Minute’, ‘So You Think You Can Dance (Benimle Dans eder Misin?) ’, ‘The Biggest Loser (Yeni Bir Hayat)’, ‘The Fall’, ‘The Money Drop ( Bir Milyon Canlı Para) ’, ‘Fear Factor’, ’Wipeout’ gibi sektörün en başarılı pek çok dizi ve programının yapım, yaratım ve dağıtımından sorumlu dev bir ‘global içerik üretim şirketi’ haline gelmiş oldu. “Endemol Shine Group” şirketler ağının yerel operasyon birimleri, 30’u aşkın ülkede, kataloğundaki 600’den fazla dizi, program, dijital ve dijital oyun alanında dünya çapında hasılat rekoruna sahip içeriklerin yaratım, dağıtım ve yapım operasyonlarını sürdürmektedir.

Big Brother projesinden bahseder misiniz?

Big Brother; 1999 yılından bu yana İspanya, İngiltere, Avustralya ve Amerika’da defalarca ‘En İyi Reality Şov’ programı seçilen ve tam 15 yıl Amerika’da ‘en çok izlenen program’ olarak birincilik tahtından inmedi. Bugüne kadar 120 ülkede, 320 sezondan fazla yayınlanan, sadece 2014 yılında dünyada 60 milyon kişi tarafından izlenen ‘Big Brother Türkiye’ için, 3 bin metrekarelik bir alanda, Türkiye’de bugüne kadar kurulmuş en büyük program stüdyosu hazırlandı. ‘Big Brother Türkiye’ için başvuruda bulunan 30 bini aşkın kişiyle tek tek görüşüldü. Aynı evde yaşayacak ve daha önce birbirini hiç görmemiş 8 kadın, 8 erkek 16 kişi belirlendi. ‘Big Brother’ evinden 100 günün sonunda birinci çıkacak kişi için rekor ödül ise 1 milyon lira olarak açıklandı. Big Brother Türkiye evinin içi Yarışmacıların fit kalmasını sağlayacak olan bir spor salonu Bir kapalı yüzme havuzu ve etrafında bahçesi İçinde oturma grubu da bulunan bir kış bahçesi Evin lideri için son derece lüx dizayn edilmiş bir süit Mutfak Kiler Kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı bölümlerde inşa edilen tuvaletler, duşlar ve giyinme odaları Kadınlar ve erkekler için ayrı yatak odaları İçinde şömine başı ve toplantı alanı olmak üzere iki ayrı oturma grubu bulunan çok geniş bir salon Big Brother ile görüşme odası Big Brother’ın verdiği tüm görevlerin yerine getirileceği ve kıyasıya bir mücadelenin yaşanacağı 800 metrekarelik arenadan oluşuyor.

Big Brother’ın kamera arkasındaki teknik çalışmalardan söz eder misiniz?

Big Brother Türkiye’ stüdyosunda; renkli gece çekimi yapabilen 5 kamera, 21 gizli kamera ve 2 Jimmy jib ile birlikte toplam 110 kamera bulunuyor. 180 kişilik teknik ekip görev alıyor. Endemol Shine çalışanları ve tedarikçilerle birlikte bu rakam 300 kişiyi geçiyor. 120 mikrofonun kullanıldığı ‘Big Brother Türkiye’ evi 30 monitörden takip ediliyor. 8 ay geceli gündüzlü süren yoğun bir çalışmanın ardından hazırlanan ‘Big Brother Türkiye’ evinin büyüklüğü 3 bin metrekare. Ayrıca Gala ve günlük yayınların yapılacağı stüdyo ise 1000 metrekare. ‘Big Brother Türkiye’ evinin aydınlatması için, 5 bin metre led ışık kullanıldı. Evin içinde kullanılan kameraları kayıt merkezine bağlamak için 7 bin metreden fazla kamera kablosu kullanıldı. Ayrıca, 9 bin 400 metre görüntü kablosu, 7 bin 400 metre elektrik kablosu, 2 bin metre ses kablosu ve 8 bin 200 metre de data kablosuyla birlikte toplam 35 bin metre kablo döşendi. ‘Big Brother Türkiye’ evi için içerik, dekor ve teknik ekipten oluşan 30 Endemol Shine Türkiye çalışanı dünyadaki tüm Big Brother evlerini gezdi ve bu evlerde kullanılan tüm yenilikleri bir araya getirdi.

Kullanılan ürünlerden memnuniyetiniz ne durumda?

Sony kameralar, Marshall minyatür kameralar ve Axon Cerebrum ile ilgili neler söylemek istersiniz? Kullanılan ürünlerden memnun kaldık beklentilerimizi karşılayan bir kamera grubu ve yazılım desteği aldık. Sony kameralar bu proje için uygun seçilmiş ürünler olarak uygun gördük ve bu projede kullanmaya karar verdik. Sony robot kameralar yapılan data altyapısı ile çok kullanışlı bir hale geldi. Operatörlerimiz işletme konusunda sorun yaşamadan devam etmekte. Marshall kameralar ise beklentilerimizin üzerinde bir performans aldık. Lens seçimi önemli idi, bizde bunun için alternatif lensleri test ederek seçim yaptık. Bu kameraları da zor şartlar da test ettik, buzdolabı içerisine 1 adet detay almak için yerleştirip 1 hafta test ettik ve şu anda yayında kullandığımız buzdolabı kamerası sorunsuz çalışmakta. Axon Cerebrum sistemi birbirine entegre etmemizi sağladı. Yazılım konusunda ateksis’ ten destek aldık. Yazılım Multiwiewer, data router, video router gibi cihazların haberleşmesini sorunsuz şekilde sağladı. Bizim için en önemli konu olan ise tally yönetimi oldu. Multiwiewer tally’leri ve operatörlerin izleme yaptığı broadcast monitörlerin tally yönetimini Axon başarı bir şekilde düzenledi.

Share