Bize kendinizden bahseder misiniz?
Çalışma geçmişim LondraBBC Televizyonu ve Technicolor’a dayanıyor. Tüm iş hayatım boyunca yayıncılık ve film sektöründeydim. Ofis mühendisi olarak başladım , daha sonra operasyon tarafında renk düzeltme ve yapım yöneticiliği yaptım. 5 yıldan sonra renk tonlaması ve düzeltme konusunda uzmanlaştım. Şuan Türkiye’de yaşıyorum; buradayım çünkü ailem burada. Bir yaşında küçük bir oğlum var. “Erler Film” dünya çapında tanınan kaliteli yapımlara imza atmış iyi bilinen bir firma. Erler Filmin geçmişinde gayet başarılı filmler olduğunu görüyoruz.
Erler Film bu zamana kadar kaç filmin restorasyonunu (yenileme) yaptı?
Bu zamana kadar 8 film restore edildi. Restorasyon iki aşamalı yapılıyor; görüntünün temizlenmesi ve renk düzeltme aşamaları mevcut. Restore edilecek filmler sorunlu oluyor; önce film kare kare olarak alınıyor. Kaydediciler film negatiflerini otomatik olarak disk ortamına aktarıyor. Martin Devereux çok farklı seçeneklerimiz var. Negatif filmlerin kalitesi çok düşük seviyede ve bizim bunu yayın standardı olan HD kalitesine getirmemiz gerekiyor. Restorasyon işleminin kare kare yapılması gerekiyor ve Nucoda ile bunu otomatik olarak yapabiliyoruz. Ayrıca Nucoda’nın birçok filtresini örneğin koyuluk ayarı, çizik temizleme vb.kullanıyoruz. Bazen bu işlemleri kara kare yapmak gerekebiliyor. Yapılan İşlemi örnek kayıtlar üzerinden görecek olursak; buradaki işlemi nasıl bitirdiğimizi sizev kare kare göstermek istiyorum. Böylece daha kolay anlamanızı sağlayabilirim. Üzerinde çalışılan film Kara Murat filmi. Düzeltilmiş hali ile önceki haline bakıldığında aradaki fark net şekilde görülebilir. (Nucoda yazılımının monitörüne bakılıyor)
Çalışmaları film kareleri üzerinden tek tek mi yapıyorsunuz yoksa tüm film olarak mı çalışıyorsunuz?
Nucoda timeline (zaman çizgisi) arayüzüne sahip ve birçok filtreleri var. Bu zaman çizgisi üzerinden sahneleri de takip edebiliyoruz. Filmdeki çizikler, toz lekeleri vb. lekeler kare kare temizleniyor. Ancak sahne başlangıcı ve bitişinde renkler farklı oluyor. Bu temizlemem işlemleri ile birlikte renk düzeltmesini Nucoda ile sahne bazında otomatik olarak yapabiliyoruz. Her sahne birbirinden çok farklı hatalar içerebiliyor; bu nedenle her sahne için ayrı işlemler uyguluyoruz. Ayrıca her sahne geçişinde de renk farklılıkları oluyor. Bu nedenle sahne değişimlerinde kare kare değil sahne başlangıcı ile bir önceki sahne bitişi arasındaki renk uyumuna bakıyoruz. Burada 90 dakika bir değişikliğe bakabiliriz. Nucoda görüntüyü analiz edip; raporlama imkanı sunuyor. Renk ayarlarını, filmdeki dağılımını, parlaklık ayarı vb. birçok bilgiyi grafik ve sayısal değer olarak gösteriyor. Mesela RGB renklerin seviye değerlerini değiştirip gerçek zamanlı olarak değişimi monitörde izleyebiliyorsunuz. Tamam dediğinizde; Nucoda bu renk ayarlarını tüm sahneye otomatik olarak uyguluyor. Renk tonlama ve düzeltme işlemi sonunda restorasyon (yenileme) işlemi yapılmış oluyor. Çünkü renk tonlama öncesinde zaten film önce kare kare tüm hatalardan temizlenmişti ve şimdi renk tonlamaları da yapılmış oldu. Nucoda ve yardımcı araçları restorasyon (yenileme) işleminin tüm aşamalarında kullanılan tam bir paket ürün. Görüntü titremeleri, istenmeyen gölgeler, film üzerindeki toz ve lekeler ve hatta renk düzeltme işlemleri vb. için çok sayıda özel filtrelere sahip. Her bir kare veya sahne için yapmak istediğiniz işleme ait filtreyi fare ile programdaki filtre listesinden çekip zaman çizgisi üzerine bırakmanız yeterli oluyor. Bu nedenle Nucoda karmaşık birçok işlemi yapabilen ancak kullanılması çok kolay olan bir program.
Kişisel olarak fikrim eski Türk Filmlerinin duygusu farklı olabiliyor; bunu seviyoruz.
Restore edilmiş halinde yine o duygu geçişi var; bunu sağlamak için de farklı bir uygulama yapıyor musunuz?
Burada açıklamam gereken önemli bir konu var. Biz tamamen orijinalinden farklı “parlatıcı” bir temizleme işlemi yapmıyoruz. Her şey HD demek değil; insanlar TV’de ve sinemalarda izledikleri kaliteden sonra sizden hep daha iyi kalite istiyorlar. Aslında bunda da oldukça haklılar. Ama biz orijinal renklere mümkün olduğunca sadık kalarak filmin duygusunu ve ruhunu bozmadan kalitesini arttırmaya çalışıyoruz. Renk düzeltme işlemini yaparken kendi belirlediğimiz renk tonlarını uygulamıyoruz. Burada her şey bilgisayarda çalışılıyor ve tüm işlemler Nucoda yazılımı yardımıyla yapılıyor. Nucoda ile filmin üzerinde her şeyi değiştirebiliriz. Basitçe kontrol edebiliriz, sesi,ışığı siyah ve beyaz değerlerini gibi. İstediğimiz farklı renkleri uygulayabiliriz. Nucoda ile filmin bir karesindeki tam siyah ve tam beyaz rengi doğru olarak ayarladığımızda tüm diğer renkler de bu dağılıma uygun bir şekilde otomatik olarak yenileniyor. Hem orijinaline hem de gerçeğe uygun tonlamayı alabiliyoruz. Dikkat ettiğimiz nokta sadece, temizleme ve renk tonlaması ayarları ile görüntü kalitesini arttırmak. Yapılan yine o eski Türk Filmi’nin duygusunu vermek ama daha iyi kaliteyle yapabilmek. Sinema salonunda filmdeki duyguyu verebilmek önemli ama filmin kaliteli ve temiz olarak sunulması da önemli. Çizikler, toz lekeleri ve rengin sürekli değiştiği bir ortamda, görsel kalitenin kötü olması durumunda, filmin duygusal etkisi de azalacaktır. Kim gider ki böyle bir sinema filmine.
Burada sadece görüntüyü mü değiştiriyoruz, ses üzerinde oynama yapabiliyor muyuz?
Aslında ses üzerinde küçük değişiklikler yapabiliriz. Örneğin gürültüyü alabiliriz, kaydedebiliriz. Ses için kullandığımız, bize yardım eden farklı ekipmanlar var.
Bu zamana kadar kaç restorasyon bitirildi. Bir filmin restorasyonu ne kadar zaman alıyor?
8 film bitirildi. Bir film için zaman 1 ay ile 2 hafta arası değişiyor. İşlem yapılırken her kareyi manuel olarak kontrol ediyoruz. Elektronik ortamdasınız ve görüntünün duyguyu vermesi gerekiyor. Plastik hissi oluşmamalı ve duyguyu verebilmelisiniz. Gerçek görünmeli ve karakteri korumalısınız. Çok elektronik görünmemeli. Bu işlemler otomatik olarak da yapılabilir ama bu duyguyu veremeyebilir. Her film için 2 hafta harcıyoruz. Bu zor bir süreç; çok dikkatli bakım yapmak zorundayız. 1 saniyede 25 kare var. Proxy ayarlarını ve sesi zamanlama çizelgesini bitirmeliyiz.HD olarak uyarlamalıyız.
Restorasyon iki aşamalı yapılıyor; görüntünün temizlenmesi ve renk düzeltme aşamaları mevcut. Restore edilecek filmler sorunlu oluyor; önce film kare kare olarak alınıyor. Kaydediciler film negatiflerini otomatik olarak disk ortamına aktarıyor.
Bir yanıt yazın